sobota, 13 października 2018

EFM32TG11 Silicon Labs ARM Cortex M0+ budujemy płytkę developerską .

W ramach poszerzenia horyzontów hobbystycznych postanowiłem zapoznać się z  mikrokontrolerem opartym o rdzeń z architekturą ARM Cortex M0+. Za cel obrałem sobie amerykańską firmę Silicon Labs i jej bardzo intrygujący produkt EFM32 Tiny Gecko 11. Jest to mikrokontroler 32-bitowy z rdzeniem ARM Cortex M0+ o  ciekawej specyfikacji. Jakiś czas temu dokonałem o nim krótki wpis : artykuł. Aby należycie zająć się tematem potrzebuję płytki. Silicon Labs ma w ofercie bardzo ładne i funkcjonalne płytki developerskie dla swoich MCU, to nie są jakieś badziewiaste Nucleo ale dopracowany i przemyślany w każdym szczególe produkt. Najprościej byłoby taką płytkę kupić ale jej cena w przypadku nowej serii Tiny Gecko 11 na poziomie 89 USD jest dla polskiego hobbysty trochę surrealistyczna. Zakasamy zatem rękawy i budujemy własną płytkę za ułamek ceny producenta. Nie będzie może tak piękna jak na zdjęciu ale będzie nasza i nie zaboli nas kieszeń :)

Dlaczego tak mało znany u nas z MCU  producent a nie np. popularny u nas  STM ?. Jednym z kilku powodów jest to, że STM nie ma nic kompletnie ciekawego do zaoferowania w zakresie rdzenia Cortex M0+ , przestarzała seria L0 kompletnie nie inspiruje do jej poznania. STM nie wyszedł z rdzeniem Cortex M0+ poza 32MHz. Nie lubię klepać ogranych kawałków i nie lubię zajmować się przestarzałymi konstrukcjami bo tak można wprost nazwać ofertę STM-a w zakresie rdzenia Cortex M0+. Inną jeszcze kwestią jest męczący mnie osobiście i nachalny lobbing na naszym rynku firmy STM a robi to w zasadzie jedna polska korporacja . Nie ma u nas jakiegoś alternatywnego nurtu , który by zrobił balans dla tego lobbingu bo monopol jednego producenta nie służy moim zdaniem postępowi.

Zakończony pomyślnie projekt budowy płytki developerskiej dla PIC32MM Microchipa z którego jestem bardzo zadowolony, zachęcił mnie do kontynuowania projektów tego typu. Tym razem za cel obrałem bardzo ciekawy MCU firmy Silicon Labs oparty o rdzeń ARM Cortex M0+.
Projekt będzie poświęcony modelowi EFM32TG11B120F128GQ48 w obudowie QFP48 czyli mojej ulubionej. Na pokładzie mamy m.in 128kB Flasha, 32kB RAM, CAN i kryptografię. I to wszystko w cenie ok 10 zeta (np.Mouser) jak dla mnie bomba :)
Do projektu płytki wykorzystam sprawdzone koncepcje z projektu dla PIC32MM a więc minimalizm jeśli chodzi o dodatkowe komponenty na płytce i maksymalizm jeśli chodzi o złącza rozszerzające na dodatkowe komponenty.
Złącza w/g przyjętego przeze mnie standardu będą typu PICbus opartego o standard złącz Mikroelektroniki. Umożliwia to aplikowanie bardzo bogatej oferty mini-płytek tej firmy do moich płytek developerskich.

W przypadku ARM-ów delikatny problem zaczyna się w przypadku gniazda do programowania. Standard JTAG operuje typowo na złączu 20 pinowym a więc dosyć kobylasta struktura do umieszczenia na płytce. Można pokusić się o różnego typu kombinacje na 10 pinów i mniej ale to wymaga potem kombinowania z przejściówkami. Dlatego ze smutkiem przyjąłem pełny standard gniazda.

Poniżej schemat elektryczny płytki :



 a to widok płytki docelowej :



jak widzimy projekt jest bardzo podobny do nowej płytki dla PIC32MM , i ta unifikacja nawet mi się podoba. Dajcie mi MCU dowolnego producenta w obudowie 48 TQFP 7x7 a płytkę zrobię w/g powyższego szablonu w try miga :)


Na płytce znajdziemy :

- kolorowy wyświetlacz ILI9163 TFT 1.8" 128x160 firmy Made in China
- dwa przyciski ogólnego przeznaczenia
- jedna dioda LED ogólnego przeznaczenia
- kwarc zegarkowy
- kwarc zewnętrzny 48MHz.
- złącze Micro USB , które pozwoli zasilać płytkę m.in z komputera
- 32 bitowy mikrokontroler firmy Silicon Labs EFM32TG11B120F128GQ48
- dwa złącza PICbus kompatybilne z MikroBus firmy Mikroelektronika, wszystkie moduły , które wyprodukowałem dla PIC32MM i które wyprodukuję w przyszłości wprost będą pasowały i tutaj.

Wymiary płytki : 2480 x 4580 mils

W linku poniżej znajdziemy plik Gerbera kompletnego projektu płytki. Plik w tej postaci wysyłamy do płytkarni.



Pozdrawiam
picmajster.blog@gmail.com

Linki :

EFM32TG11 - strona produktu
Projekt płytki - plik Gerbera

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz